הפעם נדון בסימנים מוקדמים של נשירה סמויה של תלמידים .הורים יקרים
החוק מחייב את ההורים לשלוח את ילדיהם למערכת החינוך, הקבסים (קציני ביקור סדיר )בעיר עובדים קשה מאוד כדי להחזיר למערכת החינוך תלמידים שנשרו מהמערכת. אנו עדים לעיתים לתלמידים “שמבלים” שעות ולעיתים חודשים רבים, כשיד ההורים המחנכים והקבסים קצרה מלהושיע.
משם הדרך הלא טובה –לרחוב ולהשפעותיו –קצרה.
כדי להמנע ממצב קשה זה כדאי לפקוח עין ולאתר בהקדם האפשרי סמנים של נשירה סמויה.
איתורם והטיפול בהם, יאפשרו לתלמיד לשרוד במערכת ואף להשתפר

הסימנים :
1. ביקור לא רציף בת”ת/ בישיבה בביה”ס /בתיכון –זה ימן מובהק ביותר
2. איחורים כרוניים –בתחילת היום ,לשיעורים במשך היום , וכו’
3. אימוץ נורמות שאינן מקובלות עלינו כהורים וכמחנכים כמו: נסיונות ללבוש לבוש שאינו הולם או תיקני –תספורת קצת שונה , מטבעות לשון רחוביות שהבולטות בהן      “בא לי” או “לא בא לי” וביטויים שכאלה, האזנה למוזיקה זרה וכו’
4. התנהגויות לא סטנדרטיות: בריחה לשינה מרובה מידי או שעות שינה קצרות מדי הליכה ליון בשעות מאוחרות מדי לגיל
5. מרדנות-באופן כללי שתתבטא בבית ,וגם במסגרת הלימוד, ומלווה בווכחנות רבה או בהימנעות ונסיגה
6. התחברות “לילדים רעים” שההורים אינם מעונינים בשום קשר עמהם.
7. אחת הסיבות השכיחות היא ביקורתית יתר ושיפוטיות קיצונית שפוגעים ביחסי הורים ילדים.
8. דו”ח שהתפרסם לאחרונה בעקבות וועדה מקצועית של מטפלים חרדים מציין את ADHD-הפרעת קשב ואת ה-ODD-הפרעת מרדנות מתנגדת כשני גורמי סיכון לנשירה ולכן יש להוסיף ליקויי למידה , כישורי למידה ירודים וכישורים חברתיים ירודים –כל אלה מייצרים פוטנציאל לנשירה.
יש להדגיש שלא כל סימן או תסמין מהווים את סיבת הנשירה אולם כשיש מס’ תסמינים או סימנים –כדאי לפנות ליעוץ.

לסיום נצטט את ססמת מכבי האש: הדרך היעילה ביותר לכבות שרפות היא…. למנוע אותן.

אלי ברמן
עו”ס ויועץ חינוכי -מנהל מקצועי במרכז “שערי הצלחה”