לבד אנו באים לעולם, וכך אנחנו גם נפרדים ממנו, ובדרך, בין הלידה והתום,  נשאף להיות בחברה תומכת, אוהבת ומכילה. הבסיס המשפחתי בנוי על זוגיות. אין הישג בימינו שנהגה, נטווה ומגיע לידי הגשמה ללא שיתוף פעולה של כמה וכמה גורמים. ובאמת, במה מותר האדם מן הבהמה? ביכולת הדיבור המופלאה, המורכבת והפשוטה. זו המאפשרת לאדם לחלוק דברים, לשתף, לישר הדורים, להושיט יד ולעשות דברים ‘שכם אל שכם’ או ‘שכם אחד’. כמה נפלא! ללא היכולת הזו היה עולמנו נראה כמגדל בבל.

 

ילד שיש לו קושי בתקשורת, עלול לחוש מחוץ לחברה האנושית ולהסתגר עוד ועוד בתוך עצמו עד אין מוצא.

אי יכולת להביע דברים, ולא רק באופן מילולי, יוצרת אילמות. אילמות מילולית והבעתית עלולה להפוך

לאלימות.

 

כל זיהוי של קושי בתקשורת חייב לזכות למענה יעיל ולהעלות את המתקשה, מהר ככל האפשר, על המסלול התקשורתי הנורמטיבי, שבו הוא מבין מה נאמר לו, מגיב בהתאם, ומסוגל להביע באמצעות הגוף ובמילים משאלות, מחשבות, רעיונות ותחושות.

 

לקויות הדיבור השונות

  • בעיות קול הנובעות מהפעלה לא תקינה של מיתרי הקול וגורמות להתעייפות מהירה מהשימוש בו, לצרידות או להפקת קול מאומץ וחלש.
  • שיבושים בהיגוי: יש מגוון של שיבושים הגורמים לצד המקשיב לא להבין את הנאמר, דבר הגורם לילד לחוש מתוסכל ולפתח כעס.
  • דחיקת לשון: מצב שבו הלשון נוגעת בשיניים הקדמיות בעת הדיבור, הבליעה והמנוחה. במצב זה נוצר שיבוש בהיגוי ובעקבות הלחץ התדיר על השיניים הן עלולות לנטות קדימה.
  • קשיים בהתפתחות השפה והדיבור בגילאי גן ובית ספר.

 

הסיבות ללקויות

הסיבות מגוונות: בעיות בקואורדינציה, בעיות רגשיות, בעיות פיזיות, לקות שסיבתה אינה ידועה.

 

האבחון

קלינאית התקשורת בודקת ומסווגת את הקשיים בדיבור וקובעת: האם הילד/ה אכן זקוק לטיפול? לאיזה סוג של טיפול? האם יש צורך במכשירי עזר? האם נחוץ טיפול פרטני או קבוצתי? הטיפול כרוך בהדרכה הורית ובשיתוף פעולה מלא מצד ההורים בתרגול הילד/ה בבית. ההתגייסות ההורית לטובת ילדם/ילדתם, היא תנאי להצלחת הטיפול!

הטיפול
טיפוליה של קלינאית התקשורת נערכים אחת לשבוע והם מותאמים לגיל ולבעיה. הטיפול כולל תרגילים שונים שהילדים אמורים לחזור ולתרגל בביתם בעזרת ההורים. הטיפול מיועד לשפר את התפקודים הפיזיים  ובסופו של דבר להעלים אותם לגמרי. מידת שיתוף הפעולה של הילד והמוכנות לתרגל קשורה למצב הרגשי בו הוא נתון, לאור הקשיים שהוא חווה בעבר וחווה גם בהווה.

התפקיד שלנו
תפקיד הצוות המיומן שלנו ב’שערי הצלחה’ להוציא את ילדכם/ילדתכם מהסבך הרגשי, לפרום את הקשיים ולהאיר את דרכו/דרכה. הווה אומר:  לאפשר לילד לקבל את עצמו וללמד את משפחתו להכיל ולחזק אותו בדרכו ולראות בכל קושי – מתנה, שיום אחד יתברר פשרה. צוות ‘שערי הצלחה’ דואג לרפד את עולמו של ילדכם/ילדתכם בכלים נפשיים עצמתיים שיאפשרו לו/לה ליצור תקשורת, להקשיב, להבין את הסביבה, להביא לידי ביטוי את אישיותו/ה ולמצוא את דרכו/ה במבוך החיים.  כאשר קלינאית התקשורת מאבחנת שהמקור ללקויות בתקשורת הוא קושי רגשי, ברור שכל כל כובד המשקל יעבור לטפול ולהכוונה הרגשית.
הטיפול הרגשי אמור לקדם את הטיפול הקלינאי ואף להעלים את הלקויות לגמרי.